Harde tider for
tyske lastevognførere
(Fra fagbladet Bilbransjen,
nr. 11- 2000)
Forvandlingen i Europa siden murens fall, globaliseringen, samt EU-utvidelser og -tilpasninger, har gjort lastebil- og transportnæringen i EU til en bransje i sterkt vekst. Samtidig står den under stadig sterkere konkurransepress, noe som ofte krever mer enn sunt er av sjåførene. I løpet av noen dager på det tyske motorveinettet har vi ved selvsyn kunnet konstatere hvordan lastebilkøene slanger seg av sted, og hvor stappfulle hvileparkeringsplassene til vogntogene er. Problemet belyses stadig grundig i den tyske pressen, hvorav bl. a. „Der Spiegel" ikke ligger på latsiden. Og det er helt klart at lastebilsjåførene selv overskrider mer enn landegrensene. 14 dager nesten uten pause bak rattetTross „ferdskriver" og kontroller, tyder det meste på at 8-timersdagen er „out". Det er nesten så en kan være fristet til å si: Det går tre av dem på døgnet. Eller hva skal en si til følgende nyhetsnotis i en sydtysk avis forleden: „I nærheten av Karlsruhe har politiet tatt en lastevognfører ut av trafikken, som de siste 14 dagene nærmest døgnet rundt har trafikkert Syd-Tysklands veier. Mannen som kjørte en 40 tonn tung svinetransport, ble tatt i en rutinekontroll, og politiet hevder han har gjort arbeidet til tre mann, og kaller det „verste tilfelle de siste to år". Mannen, som naturlig nok var dødstrøtt, må nå innkalkulere en bot på 10.000 kr - og hans arbeidsgiver det dobbelte. Kjørte 42 timer
uten pause Hør bare hva „Spiegel" vet å berette: „ En utslitt sjåfør anmeldte seg selv etter atten timer sammenhengende bak rattet, for å gjøre oppmerksom på de uholdbare arbeidsforholdene i sitt spedisjonsfirma. Og mottok spott og spe fra kolleger: „18 timer er for mange normalt", uttaler Otfried Eckenhofer, ansatt i fagbladet „Fernfahrer-blick"." Ifølge tyske lover er det tillatt å sitte 48 timer i uka bak rattet. I tillegg kommer vente- og lastetider. Og etter 4½ times kjøring, skal det legges inn en halvtimes pause. For dette ligger månedslønningene et sted mellom 17.000 og 22.000 kr. Triksing Og på greske hvilesteder for fjerntransportkjørere, skal perfekte kopier av „Kienzle"-ferdskrivere være å få kjøpt for 13.000 kr. De har et par „fordeler": De lar seg manipulere trådløst med fjernkontroll. Ved full fart kan man da legge inn fiktive hvilepauser. Dette utstyret kan også programmeres til aldri å vise over 80 km/t. Også med fraktpapirer blir det manipulert. Og det hevdes at enkelte bytter skriverskivene som den reneste DJ. F. eks. sier en som laster flere steder, at han kaster den gamle skiva, og setter inn ny ved hvert eneste lastested. Ved den tyske grensa venter så en kollega med nye fraktpapirer, og siden lasten nå offisielt ikke lenger kommer fra Spania, kan han heller ikke ha kjørt 37 timer sammenhengende. „Der Spiegel" forteller videre: „Aldri før har Tysklands langtransportsjåfører hatt det så dårlig som nå. De blir hatet av privatbilistene, elendig betalt, og fanget av et vell med forskrifter, må de bryte mange lover for å overleve. En av dem hevder de betraktes som Europas rasshøl."
„Øst-Europere
gjør gjerne jobben for halve lønna" Stilt overfor en slik ulik konkurranse, er det innlysende at det fører til triksing. En tysk sjåfør kan ikke leve av 3200 i måneden. Mengden av godstransport øker på veiene, trafikken tetner til, og ulykkene tetner den enda mer. Det frie flyten av varer øker transportmengden, og fri flyt av arbeidskraft presser lønningene. Det er godt for noen, og truende for andre. Svensk og tysk
ulykkesundersøkelse stemmer overens Og ACE Lenkrad, medlemsbladet til en
landsdekkende tysk bilførerklubb, refererer i augustnummeret en undersøkelse
foretatt av tyske forsikringsselskaper, der det fremgår at nesten hver 4.
ulykke på Autobahn forårsakes av innsovning i kjørende tilstand. Dette
stemmer godt med de svenske tallene. Bladet gjengir følgende ekspertråd: Ta en
pause i frisk luft hver 2. time! For allerede etter 4 timer er risikoen for
innsovning fordoblet. Kanskje da ikke så rart, at „vår mann" traff
midtrabatten etter 42 timer?
Og - hvordan er det mon tro på norske veier? |
|
|